CONNECT2030 Het belang van toekomstbehendigheid voor Nederland en de technieksector

Om zicht te krijgen en te houden op de belangrijkste ontwikkelingen voor Nederland en de technieksector op weg naar 2030 hebben wij een nieuwe toekomstverkenning uitgevoerd. Dit onderzoek is op 28 september 2022 gepresenteerd.

Naast het overkoepelende thema TOEKOMSTBEHENDIGHEID zijn er vijf thema’s geïdentificeerd die de grootste impact hebben op de technieksector en haar rol binnen Nederland, op weg naar 2030. De drie thema’s OVERAL EN ALTIJD ENERGIE; GEZOND, SCHOON EN VEILIG en CIRCULAIRE WERELD kunnen worden beschouwd als onze grootste maatschappelijke opdrachten van dit moment. De thema’s VOLWASSEN DIGITALISERING en HUMAN CAPITAL zijn cruciaal als basis voor een toekomstbehendige bedrijfsvoering binnen de technieksector.

Inspiratieplaat-CONNECT2030-plaatje

De onderzoeksresultaten van CONNECT2030 zijn verrijkt met actiethema’s voor succesvolle Transities: Cultuur & Mindset, Samenwerking binnen en buiten de sector, Ontwikkelen & Experimenteren, Beroepsontwikkeling & Scholing, Inzicht & Awareness, Aanjagen, Randvoorwaarden & Eisen.

Leidraad en inspiratie

Het resultaat van dit alles is CONNECT2030. Bedoeld als leidraad en inspiratie voor onze eigen technieksector, voor politiek en overheid, onderwijs en wetenschap, klanten, opdrachtgevers en partners in sectoren zoals de gebouwde omgeving, industrie, energie, infra, mobiliteit en zorg. Het helpt ons om richting te geven aan de strategie van de technieksector en aan de communicatie over de rol en positie van de sector, de installateur en de technisch dienstverlener.

Zo bestudeer je CONNECT2030 nog sneller

Naast het volledige rapport van CONNECT2030 hebben we een verkorte versie gemaakt. Deze interactieve samenvatting is eenvoudig leesbaar op tablet, laptop of PC en gemakkelijk doorklikbaar. Zo navigeer je eenvoudig tussen de verschillende thema’s naar de onderwerpen die jouw belangstelling hebben.

Deze interactieve samenvatting kun je het beste bekijken in combinatie met MIJN CONNECT2030. Met MIJN CONNECT2030 maak je een persoonlijke lees-meer-lijst van de thema’s, trends en factoren waar je je verder in wil verdiepen. Het is een mooi instrument om het gesprek over CONNECT2030 en de toekomst mee te starten. In de interactieve samenvatting staat uitgelegd hoe je deze lijst MIJN CONNECT2030 kan samenstellen.

Films, foto's, download en presentatie

De partners zijn:

Logo-Techniek-Nederland_RGB-Wit-trans