Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackNieuws

Gestegen energieprijzen leiden tot gasbesparende maatregelen

Bijna driekwart van de huiseigenaren maakt zich zorgen over de gestegen gasprijzen. 19 procent neemt hierdoor (versneld) verduurzamingsmaatregelen. Dit blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.

Ondanks dat de gevolgen van de gestegen gasprijzen voor de meeste huiseigenaren nog niet zichtbaar is, maken veel leden zich zorgen over de hoge gasprijzen en letten extra op het energieverbruik. Ondervraagden die wonen in een slecht geïsoleerde woning, beneden modaal verdienen of waarbij het energiecontract binnen een half jaar afloopt maken zich het meeste zorgen.

Stijging energierekening

Ruim twee derde van de leden, bij wie de energierekening al omhoog is gegaan, of naar verwachting gaat stijgen, geeft aan dat de energiekosten oplopen met meer dan 75 euro per maand.   De helft van de respondenten waarbij de energierekening al is gestegen wil het huis (verder) verduurzamen. Vooral de aanschaf van een (hybride) warmtepomp is populair, 40% heeft hiervoor plannen. Voordat de energieprijzen stegen, had een derde plannen om een (hybride) warmtepomp aan te schaffen.

Compensatieplan

Om de stijgende kosten enigszins te compenseren kondigde het kabinet vorig jaar aan dat huishoudens korting krijgen op hun stijgende energierekening. Dit plan van de overheid wordt positief ontvangen. Een ruime meerderheid denkt dat het compensatieplan helpt om de energierekening betaalbaar te houden. Meest positief zijn leden die wonen in een woning met energielabel E.

Meer informatie:

Onderzoek 'Stijgende gasprijzen en verduurzamen' van Vereniging Eigen Huis (pdf)

• Nieuwsbericht 'Belastingcompensatie voor stijgende energielasten aangepast'

OnderzoekVerduurzamenVerduurzamen-EnergieprijzenVerduurzamen-Energierekening