ProVeg nieuws
ProVeg start crowdvertising: reclame tegen de vleesreclame
July 13, 2021
Vandaag vindt in Brussel een conferentie plaats waarin de EU-promotieprogramma’s voor vlees en zuivel zullen worden besproken. ProVeg lanceert een Europese billboardcampagne om reclame te maken tegen deze gesubsidieerde reclames voor ongezonde en onduurzame voedselkeuzes. Met steun van EU-burgers zelf roept de campagne de EU op te stoppen met de promotie van vlees en zuivel en in plaats daarvan de overgang naar naar meer plantaardige voedingspatronen te promoten.
Billboards in Brussel: #ThisMakesNoSense
Tijdens de tweedaagse conferentie worden in het metrostation Brussel Schumann, direct naast het hoofdkantoor van de Europese Commissie, videoreclames getoond die de bizarre logica van de EU-promotiesubsidies voor vlees en zuivel blootleggen. “The EU advises: eat less meat” verschijnt in beeld, gevolgd door: “The EU advertises: eat more meat. This makes no sense!”.
Elk jaar geeft de Europese Unie zo’n 60 miljoen euro aan belastinggeld uit om vlees en zuivel te promoten. Gesubsidieerde campagnes met bizarre slogans als “Become a Beefatarian”, bedoeld om de positieve trend om te draaien van Europeanen die minder vlees eten. Het is officieel EU-beleid dat we minder vlees moeten eten, zoals onder meer vastgelegd in de Farm to Fork Strategy en het Beating Cancer Plan. Maar de EU geeft niets uit aan het promoten van dat standpunt.
Crowdvertising geeft EU-burgers een stem
Met de lancering van de campagne lanceert ProVeg ook een crowdfunding-pagina op www.thismakesnosense.org, waar EU-burgers de reclames kunnen mee-financieren. Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland, legt uit: “Door samen met EU-burgers deze campagne te financieren, demonstreren we namelijk precies aan de EU hoe we willen dat ons geld wordt besteed: aan het promoten van duurzame voedselkeuzes, niet aan reclame voor vlees en zuivel. Het werkt dus eigenlijk als een petitie, maar dan nog krachtiger. Wij verwachten dat onze crowdvertising-campagne de steun zal krijgen van tienduizenden EU-burgers – in tegenstelling tot de door de EU gesponsorde advertenties voor vlees en zuivel.” Co-financier van de campagne worden kan al vanaf 5 euro.
ProVeg hoopt met de campagne genoeg geld op te halen om niet alleen in de metrostations maar in heel Brussel en andere grote Europese steden zichtbaarheid te krijgen via billboards en andere reclameuitingen. Vrindts: “We zullen misschien geen 60 miljoen euro ophalen, zoals de vleesindustrie nu gratis krijgt, maar we kunnen samen zeker genoeg ophalen om onze stem duidelijk te laten horen.”
Kom in actie!
We hebben een campagne opgezet waarin de EU wordt gevraagd te stoppen met het subsidiëren van vleespromotie en in plaats daarvan duurzaam eten te promoten. Met jouw steun kunnen we ervoor zorgen dat de campagne wordt gezien op plaatsen waar EU-besluitvormers er niet omheen kunnen!