Data Privacy Stichting

Data Privacy Stichting heeft de privacyzaak tegen Meta op 15 maart 2023 gewonnen. Op 1 maart 2024 heeft de Stichting bij de rechtbank Amsterdam compensatie voor gebruikers door Meta gevraagd

Privacy en databeveiliging

In de moderne samenleving zijn Smartphones, computers, auto’s vol met technologie, fitness-apparaten en apps tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. De bedrijven die deze technologieën ontwerpen verwerken onze gegevens zoals onze onderlinge communicatie, informatie over onze locatie en andere activiteiten. Die informatie is geld waard. Bedrijven gebruiken deze informatie op vele manieren om hun macht op de markt veilig te stellen. Ze kunnen persoonsgegevens gebruiken voor politieke doeleinden, om onze keuzes te manipuleren, en om adverteerders aan te trekken. Big Tech bedrijven als Meta (eigenaar van onder andere Facebook en Instagram) dringen binnen in onze privézaken en schenden op grote schaal onze privacy, doordat ze bewust verkeerd omgaan met onze persoonsgegevens.

Nederlandse en Europese wet- en regelgeving beoogt het fundamentele recht op privacy te beschermen. Voor consumenten is het echter vrijwel onmogelijk om in hun eentje op te komen tegen grote Big Tech bedrijven als Meta (waaronder Facebook en Instagram begrepen). Ook toezichthouders hebben niet altijd de capaciteit of middelen om op een zinvolle manier een vuist te maken tegen stelselmatige overtredingen.

Gebruikers hebben recht op compensatie

Meta heeft miljarden euro’s verdiend met de onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens van haar gebruikers en de wet overtreden om winst te maken. Gebruikers zijn hierdoor de controle en zeggenschap over hun eigen gegevens verloren. Zij lopen het risico dat hun gegevens in de toekomst worden misbruikt. Meta’s onrechtmatige praktijken hebben de keuzevrijheid van gebruikers ingeperkt en hun persoonlijke levenssfeer aangetast.

Data Privacy Stichting (hierna ook “de Stichting”) en de Consumentenbond willen bereiken dat Meta consumenten in Nederland compenseert voor alle schadelijke gevolgen.

Daarom onderneemt de Data Privacy Stichting actie. Zij komt op voor de privacyrechten van gedupeerde consumenten. Inmiddels is de Data Privacy Stichting met twee rechtszaken tegen Meta aan de slag. Doe mee en meld je aan.

Wat we doen

Data Privacy Stichting is een Nederlandse stichting zonder winstoogmerk die is opgericht om privacyrechten effectief te beschermen. De Stichting treedt op voor consumenten in Nederland die door schendingen van Meta van privacy- en consumentenrechten (op Facebook en Instagram) zijn gedupeerd. Dat doet zij in samenwerking met Consumentenbond.

Je kunt meer informatie vinden over het doel van de Stichting in haar statuten, die je kunt raadplegen op deze website onder ‘Documenten.’ Bezoek [‘Over ons’] voor meer informatie over de partijen waarmee de Stichting samenwerkt. Bezoek [‘Gedupeerden’] voor meer informatie over welke acties wij voeren en voor wie wij dat doen.

Gedupeerde Partijen

Indien u, of een minderjarige onder uw gezag, het slachtoffer bent geworden van een privacyinbreuk met betrekking tot de opslag, verzending of verwerking van gegevens over uzelf, dan bent u een van de gedupeerde partijen wier belangen de Stichting beoogt te beschermen.

Raad van bestuur van de Stichting

Mr. Hendrik Thomas Bouma (Voorzitter)

Mr. Ira Rubinstein

Dame Elizabeth Gloster

Raad van toezicht van de Stichting

Mevr. Ada Van der Veer-Vergeer (Voorzitter)

Mr. Peter Ingelse

Mr. Benk Korthals

U kunt een e-mail sturen naar de Data Privacy Stichting, info@dataprivacystichting.com.

You may email the Data Privacy Stichting, info@dataprivacystichting.com.

Privacyverklaring

POSTAL ADDRESS