Český Krumlov

De leukste dingen om te doen in het UNESCO stadje Český Krumlov

Český Krumlov wordt op poëtische wijze de 'Poort naar Šumava' genoemd. Dit stadje, dat omringd wordt door de kronkelende rivier de Moldau, was vroeger de zetel van vele machtige Boheemse families. Vandaag de dag is er een beschermd monumentencomplex in het centrum, een uitgebreide collectie werken van Egon Schiele, een fascinerende fotostudio en een van de mooiste kastelen en chateaus in de Tsjechië waar twee beren leven in de slotgracht.

UNESCO stad Český Krumlov

De sprookjesachtige, historische stad Český Krumlov is een van de mooiste renaissance steden van Europa. Na Praag is Český Krumlov de meest bezochte plaats in Tsjechië. Het stadje in Zuid-Bohemen heeft een spectaculaire verzameling gebouwen, voornamelijk uit de 16e eeuw. Dankzij de unieke behouden gebleven middeleeuwse kern staat Český Krumlov op de werelderfgoedlijst van UNESCO sinds 1992. Het kasteel is het pronkstuk van de stad en torent hoog boven het centrum uit.

De verhoogde plaats boven de rivier de Moldau was waarschijnlijk bewoond aan het begin van de vroege en late bronstijd. Het werd de zetel van vele machtige Tsjechische families - de Wonen, het land van de families Krumlov, Rosenberg, Eggenberg en Schwarzenberg. Zij zorgden voor de bouw en het uiterlijk.
Cesky Krumlov in Zuid-BohemenČeský Krumlov in avond, Foto: Libor Sváček

Het kasteel van Český Krumlov

Het niet te missen herkenningspunt van de stad is het kasteel. De originele plattegrond, de constructies en het interieur tonen de bouwontwikkeling van de 14e tot de 19e eeuw en daarom kun je zowel van een middeleeuws kasteel als van een spectaculaire renaissanceresidentie genieten. Het staatskasteel van Český Krumlov is erg goed bewaard gebleven. Al in de 13e eeuw stond er op de hoge rotswanden boven de rivier de Moldau een kasteel. Deze werd gesticht door de Heren van Krumlov en later kreeg de familie Rosenberg het kasteel in handen. Zij verbleven er tot 1602. Tijdens hun periode had Český Krumlov zijn grootste bloei. Het kasteel werd verbouwd tot een prachtige renaissancewoning. In 1602 werd het kasteel van de familie Habsburg en daarna van de familie Eggenberg. In 1719 erfde de prinselijke lijn van de Schwarzenbergs Krumlov. Zij maakten de plek tot een cultureeel centrum, maar helaas was dit van korte duur. Na het midden van de 19e eeuw werd het kasteel bijna niet meer bewoond.
De maskarde zaal in het kasteel van Cesky krumlovDe Masquerade Hall in het kasteel van Český Krumlov, Foto Libor Sváček
In 1947 ging het eigendom van Schwarzenberg, inclusief Český Krumlov, over in Tsjechisch grondbezit, en na de afschaffing van het grondbezit werd het eigendom van de Tsjechoslowaakse staat in 1950, die zowel het kasteel en het chateau als de historische stad in 1992 waardeerde. Het gehele historische complex werd ingeschreven op de prestigieuze lijst van UNESCO-monumenten.

Ontdek het kasteel

Tours door het kasteel

In het kastelencomplex zijn tal van toeristische bezienswaardigheden die het bezoeken waard zijn. Er zijn vijf verschillende tours die je kunt doen. Deze duren ongeveer een uur.

Tour 1: Gefocust op de periode 1500-1700
Tour 2: Gefocst op de familie Schwarzenberg
Tour 3: Barokke kastelen theater
Tour 4: Kasteelmuseum en kasteeltoren
Tour 5: Barokke kasteelstallen

Naast rondleidingen is ook de expositie van het Kasteelmuseum een aanrader, deze voert je mee door de tijden van de prominente adel en het waardevolle chateaudepot. Beklim de ronde chateautoren en kijk uit over het platteland van het Boheemse Woud (Tsjechisch: Šumava).

Het kasteel pronkt ook met een zeldzaamheid in de vorm van een barok theater, het best bewaarde barokke podium van Europa. De meeste van zijn uitrusting is origineel. De kasteeltuinen bieden ook verschillende juweeltjes, zoals een trapsgewijze fontein vergelijkbaar met die in Rome, en de nog steeds functionerende ronddraaiende theaterzaal.

Het kasteel is van november tot en met maart gesloten voor bezoekers.

Kasteel Cesky Krumlov unesco clock bridge

De beren van het kasteel

In de slotgracht vind je de vier beren die het kasteel bewaken. De namen van de vier beren zijn Kateřina, Vok, Hubert en Marie Terezie. Het houden van beren in het kasteel van Český Krumlov gaat terug tot de 16e eeuw, het tijdperk van de laatste Rosenbergs. In de berengracht worden al sinds 1707 beren gehouden.

Wat is er nog meer te doen in Český Krumlov​?

De kerk St. Jost

De kerk van St. Jost heeft een geschiedenis die teruggaat tot de 14e eeuw. De kerk is in 1788 opgeheven en gesloten. Je hebt de mogelijkheid om de toren te bezichtigen en rond te kijken naar de indrukwekkende spanten van het dak van de kerk.

Museum Fotoateliér Seidel

Bij het museum van Seidel lijkt de tijd stil te blijven staan. Het museum is opgedragen aan twee grote fotografen: Josef en František Seidel. In het museum vind je oude negatieven en krijg je meer informatie over over het begin van de fotografie. De expositie van de studio is zeer authentiek en bevat glazen negatieven, oude camera's en ook foto's van de kronieken van het Tsjechisch-Duits-Oostenrijke grensgebied van het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw. Deze unieke collectie is nog mooier dankzij de persoonlijke dagboeken van de vader en zoon, hun notities, boeken van klanten en het originele meubilair uit hun flat.

Kunstcentrum Egon Schiele - een plek vol kunst

Český Krumlov was de vaste woonplaats van Egon Schiele, de beroemde Oostenrijkse schilder en leerling van Gustav Klimt. Hij was een expressionist en in zijn werken zien wij provocerende naaktheid, portretten van steden en zelfportretten. Hij woonde en werkte in Český Krumlov, aangezien zijn moeder daar vandaan kwam. Krumlov werd een inspiratiebron voor hem. Hij schilderde zijn eerste schilderij op het lokale motief van de Budějovická-poort in Krumlov in 1906. Het tuinhuis van Egon Schiele, dat toegankelijk is voor bezoekers, ligt in een schilderachtige omgeving en is uniek, niet alleen vanwege de connectie met de wereldberoemde schilder, maar ook vanwege de ligging in bloementerrassen met een kleine wijngaard. Het Kunstcentrum, opgericht na de val van het IJzeren Gordijn, documenteert zijn leven en werk op een terrein van drieduizend vierkante meter, op het grondstuk van een voormalige 16e-eeuwse brouwerij. Naast Schieles werk zijn er ook tentoonstellingen van klassieke en wereldkunst van de 20e eeuw, en een traditioneel café met Tsjechische specialiteiten voor kunstenaars.
Museum Cesky Krumlov Zuid BohemenGarden House Schiele, foto Český Krumlov Tourism

Ontdek de binnenstad

De beste manier om de sprookjesachtige schoonheid van het historische centrum van Český Krumlov te leren kennen, is door over de pittoreske smalle kinderkopjes te lopen, de veelkleurige gevels van de herenhuizen te bewonderen, de traditionele winkeltjes binnen te lopen of een van de vele culturele evenementen te bezoeken. De stad was de zetel was van de familie Rožmberk. De Rožmberks waren een van de rijkste families in het koninkrijk en namen geleidelijk de controle over een aanzienlijk deel van Zuid-Bohemen, waar ze onder invloed van de Italiaanse Renaissance intensief steden en representatieve woningen vestigden en zo bijdroegen aan de ontwikkeling van de hele regio. De kerk van St. Vitus herbergt het graf van de familie Rožmberk. In de avond is Český Krumlov misschien nog wel het mooist. Geniet van uitzicht op de verlichte brug van vijf verdiepingen, die het bovenkasteel verbindt met de bouw van het kasteeltheater.

Uitkijkpunten net buiten de stad

In het centrum van Český Krumlov zijn er genoeg mooie plekjes voor foto's over het centrum of op het kasteel. Toch zijn er ook buiten de stad een paar mooie plekjes waar je schitterende foto's kan maken. Het uitkijktpunt Křížová hora is om een 623 meter hoge heuvel en ligt ten zuiden van de stad. De heuvel is van beiden kanten te bereiken via een wandelpad. Een andere plek is het uitkijkpunt Vyšehrad ten noorden van de stad. Bij deze plek kun je de auto in de woonwijk parkeren. In het centrum van Český Krumlov zijn er een paar mooie uitkijkpunten bij de straten Horní en Objížďková

Tips voor Český Krumlov met kinderen

Met kinderen is het leuk om het Sprookjeshuis te bezoeken, waar driehonderd historische poppen te bewonderen zijn. Als je door Krumlov wandelt, neem dan een omweg naar Latrán, nog een historische wijk. Deze bevindt zich een voorburcht ten noorden van de binnenstad en is verbonden met een houten brug genaamd Lazebnický.

Andere leuke activiteiten met kinderen zijn:
Kanoën Cesky Krumlov, Moldau
Kinderen zullen zich ook in Český Krumlov vermaken, Foto YuYuPHOTO/shutterstock.com

Restaurants en lekker eten & drinken

Honger zul je in Krumlov niet hebben, er zijn namelijk tal van restaurants en cafés. Hou je van de Zuid-Boheemse keuken of iets meer internationaals? Een bistro of een fancy restaurant? Er is keuze genoeg! Vergeet ook niet het lokale bier te proeven. In Tsjechië houden ze van bier en het is dan ook geen verrassing dat in Český Krumlov een eigen brouwerij is. Naar oud recept wordt in de historische brouwerij van Český Krumlov al sinds de 13e eeuw pils gebrouwen. De brouwerij is meer dan 400 jaar oud en was jaren in het bezit van de familie Schwarzenberg. De bieren hebben de naam Krumlov en verschillende restaurants en cafés in de stad bieden de lokale drank aan. In de brouwerij, gevestigd in het centrum, kun je een rondleiding volgen en een bierproeverij doen.

Drie tips waar je lekker kan eten van Český Krumlov Tourism:
  1. Krčma Šatlava
  2. Gasthaus Na Louži
  3. Krumlovský Mlýn

De rivier de Moldau

De binnenstad is volledig omringd door de kronkelende rivier de Moldau, die door middel van drie bruggen is verbonden met de andere wijken. De Moldau is een paradijs voor liefhebbers van watersport, zowel ervaren als beginnend. De lagere stroom van de rivier is het hele jaar door navigeerbaar en biedt vredige wandelingen door het Nationale park Boheemse Woud, het Lipnomeer, het ruige ravijn onder de Duivelsmuur en de diepe vallei van het České Budějovice-bassin. Český Krumlov is een stad die gebouwd is op de rivier die ooit een belangrijke handelsroute vormde. De rivier hoort bij de stad en waar je ook gaat, je kunt altijd het vredige ruisen ervan horen. Český Krumlov kun je vaaf de rivier bewonderen, bijvoorbeeld op een houten vlot met kaarslicht in de scherming of maak overdag een kanotocht.
Cesky Krumlov UNESCO stad pleinČeský Krumlov vanaf het kasteel, foto Pavel Kasak

Tips voor uitstapjes rondom Český Krumlov

Niet alleen de stad zelf is romantisch, ook de omgeving biedt sprookjesachtige attracties, zoals het adembenemend chateau in Hluboká nad Vltavou. Het dorpje Holašovice is beroemd vanwege de unieke gebouwen in de volkse barokstijl van omtrent 1870. Een van de belangrijkste culturele monumenten in Zuid-Bohemen is het enige nog in gebruik zijnde Cisterciënzer klooster in Tsjechië, dat te vinden is in Vyšší Brod vlakbij het Lipnomeer. Een andere aanrader is het Zlatá koruna-klooster aan, een van de meest waardevolle complexen van gotische architectuur in Midden-Europa.

Voor meer informatie over wat de te doen in Český Krumlov, zie de reisartikelen
"Waarom je Český Krumlov niet mag missen in Tsjechië"
"8 Best Things to do in Cesky Krumlov"
"Leuke dingen om te doen in Český Krumlov met kinderen"