Administratie

Auto op naam van de zaak of toch privé?

Koop je een auto privé of zet je hem op naam van de zaak? Lees meer over de voor- en nadelen.

Oké, je hebt je eigen zaak en bent regelmatig onderweg met de auto. Wat is nou verstandig, koop je een auto privé of zet je hem op naam van de zaak? We zochten het voor je uit.
Let op: dit geldt niet als je onderneemt in een B.V. of andere rechtspersoon.

Wat betreft de aanschaf van een auto zijn er twee mogelijkheden:

  1. Zakelijk: je auto behoort tot het ondernemingsvermogen en staat op naam van de zaak.
  2. Privé: je auto staat op je eigen naam en behoort tot je privévermogen.

Voor zowel de inkomstenbelasting als de btw moet je bepalen of je auto van de zaak is of tot je privévermogen behoort. 

Inkomstenbelasting

Goed om te weten is dat voor de inkomstenbelasting je auto ondernemingsvermogen is en daardoor verplicht auto van de zaak in de volgende gevallen:

  • je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting
  • je gebruikt de auto voor je onderneming 
  • je rijdt per jaar niet meer dan 500 kilometer privé

Als dit zo voor jou is kun je autokosten aftrekken van je winst. Denk hierbij aan afschrijvingen, onderhoud, parkeerkosten, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Je kan er dan dus niet voor kiezen om je auto privé aan te schaffen.

De keuze ligt bij jou
Als je privé meer dan 500 kilometer per jaar aflegt met je auto, en minstens 10% van de kilometers zakelijk zijn, dan mag je voor de inkomstenbelasting kiezen of je de auto privé of zakelijk houdt. Deze keuze heeft gevolgen  voor de manier waarop je de autokosten verwerkt in je administratie. 

Je kan hem privé houden, dan kan je geen autokosten aftrekken van je winst. Wel mag je voor iedere zakelijk gereden kilometer 19 cent van de winst aftrekken. Dit noemen ze zakelijke kilometervergoeding.

Let op, je kiest éénmaal per auto en die keuze maak je bij de eerste digitale aangifte van de inkomstenbelasting na aanschaf van je auto.

Opnieuw kiezen voor btw

Ook voor de btw kan je kiezen of je de auto privé of zakelijk rijdt. Dat kan een andere keuze zijn dan voor de inkomstenbelasting. De btw op bepaalde autokosten (aanschafkosten, leasekosten, gebruik en onderhoud) mag je aftrekken, maar voor het privégebruik van de auto van de zaak moet je bijbetalen.

Als je de zakelijke auto privé gebruikt, moet je daarvoor ook btw betalen. Om te bepalen hoeveel dit is, zijn er twee opties:

1) Je houdt een kilometerregistratie bij en gebruikt de rekenhulp van de Belastingdienst.
2) Je houdt geen kilometerregistratie bij en rekent 2,7% over de catalogusprijs (inclusief btw en BPM). Wanneer je de auto privé gebruikt 4 jaar na ingebruikname, je uit moet gaan van 1,5% (inclusief btw en bpm) in plaats van 2,7%.

Bijtelling voor privégebruik van je zakelijke auto
Als je een auto aanschaft op de zaak en deze ook privé wilt gebruiken, heb je te maken met bijtelling. Dit geldt wanneer je privé meer dan 500 kilometer rijdt. Het bedrag van de bijtelling is nooit hoger dan de totale autokosten (inclusief afschrijving). En hoeveel je moet verrekenen hangt af van de waarde van de auto, de CO₂-uitstoot en het jaar waarin het kenteken is afgegeven. Op de website van de Belastingdienst lees je precies hoe het zit.

De bijtelling is een bedrag dat bovenop je inkomen komt. Er wordt een percentage van de nieuwwaarde van de auto bij je winst opgeteld en daar moet je belasting over betalen. De hoogte van de bijtelling wordt bepaald aan de hand van:

  • De energieklasse van de auto.
  • De hoogte van je inkomen.
  • De cataloguswaarde van de auto.

Hoe kies je?

Over het algemeen kan je zeggen dat als je weinig zakelijk rijdt of een auto met een hoge cataloguswaarde hebt, het handig is om deze op naam van de zaak te zetten. De bijtelling voor privégebruik wordt namelijk altijd over de nieuwwaarde berekend. Maar het blijft een lastige beslissing met voor- en nadelen voor beide keuzes. De KVK heeft een mooie tool waarbij je kan berekenen wat voor jouw situatie beste oplossing is. Met deze tool bereken je de kosten van een auto van de zaak en een auto privé en vergelijk je deze met elkaar.

Tip 1: De youngtimer-regeling

Kies je voor een tweedehandsauto, overweeg dan eens de youngtimer regeling. Als je auto 15 jaar of ouder is dan wordt de bijtelling gerelateerd aan de dagwaarde van de auto en niet aan de nieuwwaarde. Zo kan het toch interessant zijn om de auto op de zaak te zetten.

Tip 2: Fiscaal voordeel bij elektrisch rijden

De bijtellingspercentages voor elektrische auto’s zijn vele malen voordeliger dan voor benzine- en dieselauto’s. Daardoor komen deze auto’s in een vergelijking snel fiscaal voordelig uit. Goed om deze optie mee te nemen in je overwegingen.

Tip 3: Afschrijven van de aanschafkosten

In sommige situaties is het mogelijk om de aanschafkosten van je winst af te trekken. Als je een auto speciaal voor je bedrijf koopt geldt dat. Verdeeld over de jaren dat je de auto gebruikt, trek je per jaar een deel van de aanschafkosten af. Zo wordt een ‘duurdere’ elektrische auto wellicht ook een stuk interessanter.

Deel dit artikel