RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Uniek in de wereld: reanimatie bij ons overal binnen zes minuten

Een uitleg over hoe je moet reanimeren, ter illustratie. Beeld © ANP

Overal in Nederland kan nu binnen zes minuten gereanimeerd worden. Dat is uniek, want nergens anders ter wereld is er een landelijk netwerk van zogenoemde burgerhulpverleners. In de afgelopen vier jaar is het aantal vrijwilligers dat kan reanimeren gestegen van 170.000 naar 245.000. Ook hangen er overal in Nederland duizenden extra AED's.

Dat meldt de Hartstichting, die spreekt van een mijlpaal. Het nieuws wordt vandaag gevierd in Den Haag in aanwezigheid van koning Willem-Alexander.

Snel
Lees ook:
Snel reanimeren heeft Felon gered: 'De eerste zes minuten zijn bepalend'

In 2017 waren er in Nederland nog 170.000 vrijwilligers die kunnen reanimeren, dankzij succesvolle campagnes zijn dat er inmiddels 245.000. Intussen steeg het aantal Automatische Externe Defibrillator (AED) in die tijd van 12.000 naar bijna 24.000.

Eerste minuten cruciaal

De eerste minuten na een hartfalen zijn cruciaal. De gemiddelde aanrijtijd van een ambulance is 10 minuten. Dat is snel, maar er kunnen getrainde mensen sneller ter plekke zijn omdat die toch al in de buurt zijn. Die zogenoemde burgerhulpverleners moeten dan wel een AED bij de hand hebben.

Ruben
Ruben (14) reanimeerde zijn eigen vader: 'Ik zei: mam, kijk eens naar pap!'

Overlevingskansen

Burgerhulpverleners zijn volgens de stichting gemiddeld 2,5 minuut sneller ter plaatste dan een ambulance. Dat komt ook omdat de tijd tussen een melding bij 112 en die bij reanimatie-oproepsysteem HartslagNu in de afgelopen jaren is gedaald van 1 minuut en 36 seconden naar 51 seconden.

Uit onderzoek van het Amsterdam UMC blijkt dat meer mensen een hartstilstand thuis overleven, meldt de Hartstichting. In Noord-Holland Noord bijvoorbeeld, waar langdurig onderzoek werd gedaan, steeg de overlevingskans bij een hartstilstand thuis van 26 naar 39 procent doordat de meldkamers ook burgerhulpverleners opriepen.

Paulien
Lees ook:
Paulien werd gered door de buurman: 'Voor altijd een band'

Jaarlijks worden volgens de Hartstichting zo'n 17.000 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Eind vorige eeuw was de overlevingskans van deze groep nog 9 procent, nu ligt dat op bijna 25 procent.

Méér AED's

Eerder dit jaar liet de Hartstichting weten dat er nog meer AED's geplaatst moeten worden om de overlevingskansen verder te verhogen.

"Lokaal zijn er grote verschillen te zien in de dekking", zei Aart Bosmans, bestuurder van HartslagNu, destijds over het aantal defibrillators. "In plaatsen waar de gemeente en burgers betrokken zijn en waar veel actieve stichtingen zijn, zien we dat de AED-dekking vaak beter is." Op deze kaart kun je zien of er een AED bij jou in de buurt is.